WERYFIKACJA PESEL
Zgodnie z Ustawą z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości – od 1 czerwca b.r. mamy obowiązek zweryfikować, czy Twój PESEL jest zastrzeżony.
Kogo Bank będzie weryfikował w państwowym rejestrze zastrzeżeń numerów PESEL?
Klientów indywidulanych (konsumentów), którzy mają nadany PESEL i są osobami pełnoletnimi.
W jakich przypadkach będziemy weryfikowali Twój numer PESEL?
1. Przed zawarciem każdej Umowy o:
-
- rachunek oszczędnościowy i rachunek oszczędnościowo-rozliczeniowy (w każdej dostępnej walucie),
- kredyt konsumencki i hipoteczny,
- pożyczkę hipoteczną,
- udzielenie wsparcia w spłacie kredytu mieszkaniowego (w ramach Funduszu Wsparcia Kredytobiorców),
- pożyczkę na spłatę zadłużenia (w ramach Funduszu Wsparcia Kredytobiorców),
2. Przy każdej zmianie umowy kredytowej lub aneksie zwiększającym zadłużenie Twojego kredytu.
3. Przed realizacją każdej wypłaty gotówkowej w placówkach naszego Banku, jeśli suma wypłat w ciągu jednego dnia, przekroczy wysokość trzykrotności minimalnego wynagrodzenia za pracę, określonego w Rozporządzeniu wydanym na podstawie Ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę tj.:
-
- do 30 czerwca 2024 r. kwota 12.726 zł,
- od 1 lipca 2024 r. kwota 12.900 zł.
Osoby, które mają zastrzeżony numer PESEL nie będą mogły:
-
- założyć rachunku oszczędnościowo-rozliczeniowego ani oszczędnościowego, wziąć kredytu czy pożyczki, zmienić umowy kredytu lub pożyczki, gdy w wyniku tego zwiększa się zadłużenie,
- zrealizować dyspozycji wypłaty gotówkowej ( zablokujemy wypłaty gotówkowe we wszystkich placówkach naszego Banku na 12 godzin na wszystkich Twoich rachunkach ).
Pamiętaj!
Możesz zastrzec oraz cofnąć zastrzeżenie numeru PESEL:
-
- na stronie www.gov.pl,
- w aplikacji mObywatel,
- w urzędzie gminy lub miasta.
Zastrzeżenie PESEL można bezpłatnie cofnąć terminowo (tylko na określony czas) lub bezterminowo. Ponownie zastrzeżenie numeru PESEL może nastąpić nie wcześniej niż po 30 minutach.